Popüler Yayınlar

19 Ekim 2013 Cumartesi

Hiperaktif çocukları görmezden gelmeyi

Kapı pervazlarına tırmanan, koltuktan koltuğa atlayan, sınıfta bir türlü sıraya oturamayan çocuklara, geçmişte sadece 'yaramaz' gözüyle bakılırken günümüzde uzmanlar, Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) olabileceği konusunda uyarıyor. Uzmanlar, bu belirtileri gösteren çocuklara sahip olanların mutlaka psikiyatristlere başvurmalarını önererek, "Akıllı olduğundan hiperaktiftir, düşüncesiyle çocuklarınızı görmezden gelmeyin" diyor.  
 İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Psikoloji Bölümü Öğretim Üyesi Yrd.Doç. Dr. Olga Selin Hünler, günümüzde okul dönemi çocuklar içerisinde Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivitesi olan çocukların oranının yüzde 5 civarında olduğunu belirtti. İEÜ Öğretim Üyesi Yrd.Doç. Dr. Hünler, şöyle konuştu: "Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu olan çocuklarda davranış bozuklukları, karşı gelme bozukluğu, öğrenme güçlüğü, tik bozukluğu, kaygı ve depresyon eş zamanlı görülebilir. Zekâ ile Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu arasında bir ilişki yoktur. Hareketli çocukların zeki olduğuna dair inanç gerçeği yansıtmamaktadır." 
  Son dönemlerde çocukların zekâ seviyelerinin yüksek olduğu düşüncesiyle ailelerin tedavi sürecinden uzak durduklarına işaret eden Yrd.Doç. Dr. Olga Selin Hünler, DEHB olan çocukların anne babalarının mutlaka bir psikolog ya da çocuk psikiyatristi ile temas içerisinde olmaları gerektiğine vurgu yaptı. "Ebeveynler, başvurulan uzmanın önerilerini uygulamalı, akıllarına takılan konularda soru sormaktan kaçınmamalıdır. Aile, uzman ve öğretmen işbirliği Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu tedavisi için çok önemlidir" diyen Hünler, bu süreçlere uyularak yapılan tedavi sonucunda çocuğun yaratıcılığının ön planda olduğu mutlu yaşamın kapısının aralanacağını kaydetti.  
  'BAĞIRMAYIN, OLUMLU DAVRANIŞLARINI ÖDÜLLENDİRİN' 

  Yrd. Doç. Dr. Olga Selin Hünler, çocuklarda dikkat dağınıklığı, dürtü kontrol problemleri, yaşıtlarından daha fazla kontrol edemediği bir hareketlilik görülmesi durumunda vakit kaybetmeden bir uzmana danışılması gerektiğini söyledi. "Eğer çocuğunuzda Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu varsa onunla kısa ve açık konuşun, bezdirici tartışmalara girmeyin, uzun ve detaylı ifadeler kullanmayın, ona bağırmayın" diyen Yrd.Doç. Dr. Hünler, şu tavsiyelerde bulundu: "Çocuğunuza karşı kararlı ve tutarlı olun, sınırları oluşturun. Sınırlar tüm çocuklar için çok önemlidir ama Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu olan çocuklar için kuralların ve sınırları açıkça belirlenmesi çok kritiktir. Kurallarınız açık, net ve basit olsun ve çocuğun bunları anladığına emin olun. Çocuğunuz sadece Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu'ndan ibaret değildir, onun olumlu davranışlarını da görmeye çalışın. Olumlu ödülleri kullanın. İstenilen davranışın ortaya çıkmasından hemen sonra bir ödül verin, bunu yaparken neyi ödüllendirdiğinizi net olarak söyleyin. Çocuğunuz için anlamlı ödül seçin ve ödüllerin de sınırlarını belirtin."..

17 Ekim 2013 Perşembe

Quest to Solve the Mystery of Life

Fatih Kocabas

The quest to solve the mystery of life seems to be continuing. Where did we come from? What’s matter and what’s beyond it? Where and how did life originate? What about Adam and Eve of other organisms? Obviously, we were not allowed to witness either the creation of universe or the beginning of life on Earth. We don’t know much about creation, but we can see the results of creation.
While discussions on the education of creation in schools continue, generations grow up with lack of knowledge about the Creator and understanding of His Actions. The current education system in high schools and colleges are giving knowledge about the universe, nature, earth, and life but courses are not directed to understand the Actions of the Creator. How and where can people learn about their Creator? Although there are various means such as the internet, religious groups, and journals, it is not always feasible and enough to understand directly the Creator’s Actions without a good understanding of sciences. Fortunately, every science continuously mentions God with their unique language and speaks of the Creator, but we will need a point of view, windows to see beyond our sight and knowledge, just like we need a microscope to see microorganisms or a telescope to discover depths of the universe. With some attention, everyone can understand what sciences reflect from God’s Actions. That’s why we should listen to what sciences tell us in their own language.

Imagine there is a simulation program to analyze a car crash. In this program, let us say you enter different parameters such as velocity, weight, angle of hit, general structure of the car, hardness of the body, and weather information like wind velocity and its direction and so on. After you click on the OK button in this imaginary simulation program, you almost get the same results with real physical crash tests. This obviously shows us a skillful software programmer and his great knowledge in mathematics and physical events. Noticeably, nature is composed of millions and millions of parameters determining final result just like this simulation program. For instance, when you throw a stone to a lake or into water, first of all it falls down with a velocity and then you see a wave of water expanding to its surrounding from the center affected by that velocity. The velocity of this stone at a certain time and place and wave formation on the surface of water can be explained with some physical laws described with mathematical equations. Whoever put these rules for the physical events also created the universe in a perfect mathematical order. From these and the knowledge we get from computer sciences, physics, and mathematics, we can open windows to understand the ruler of the universe as Glorious Creator.

We are at the time of great advancements in gene technology and huge increase in knowledge about molecular biology; even individual structures of biological molecules are known and many more discovered about cellular mechanisms. The more we learn, the more we face complexity and organization in the tiniest compartments of cell. Cell is no longer a small room filled with a gel-like structure in our minds, it is a massive factory that contains all required machinery and it is automatic, well balanced, and continuously renewed. Things are in constant motion; uptake follows release of substances and signal from outside results in a response produced inside. With increase in understanding of how living things are working and necessity to answer how these things originated caused discussions in scientific research. Some scientists like to talk only at scientific platforms or on so-called testable scientific subjects, but this does not change the reality. We wonder about the beginning and we wish to live forever. We are finite but dream of infinity. How can we think of eternal life if we were a product of something that is not eternal?

Imagine there is a high-tech, but small self-working factory producing highways and trucks to carry items, fuel engines for the energy that can be used in many different processes and containing solar energy collectors. There are great photocopy machines for the production of a new factory, feedback systems to control and repair any problems as well. Without any concern, control of all these events and thousands of machines, engines, highways in such a small sized factory without any problem involves a perfect engineer, scientist, architect, and chemist. Similarly, believe it or not, the cell is an excellent composition of around one million molecules, thousands of machines, and energy producing engines. There are highways, trucks, feedback systems and more in an arranged and fine control in such a small size. Mitochondria, for instance, is one of the most essential cellular organelle and produces ATP molecules as carrier of energy obtained from organic molecules for energy requiring cellular processes. In addition, cellular requirements vary by time and vesicles carry required molecules as cargo on molecular motors using microtubule pathways to different places. Those and many other examples we learn from biological sciences point to the Glorious Creator of the Earth.

When you consider a cell coming into existence by causes other than the hands of a Creator with numerous levels of regulation, coordination of subcellular compartments like organelles, information storage in DNA, and use of this information required for their specific function, it means molecules come together under the effect of natural causes and form an artistic cellular structure in a wise-manner. Actually, this reminds us of a very famous experiment by Stanley Miller to make amino acids, the building blocks of proteins, to demonstrate that life on earth has originated by natural causes and chance. Miller, in his experiment, took molecules which were supposed to represent the major components of the early Earth's atmosphere and put them into a closed system. He used methane (CH4), ammonia (NH3), hydrogen (H2), and water (H2O) in his experiment and ran a continuous electric current to stimulate lightning storms and to drive these unfavorable reactions. He found that three amino acids have been synthesized in these conditions. Later, it was found that this composition was different from the early Earth's atmosphere and arguments raised to his experiment due to continuous energy input not possible in nature. However, this was exciting at that time and some used headlines like "Miller created life." On the other hand, what Miller had managed to synthesize was only a few inanimate lifeless molecules.

People who do not believe in God also do not believe in creation. That’s why they tend to conclude that "nothing is created out of nothing, and nothing goes to nothing; there is only composition and decomposition." But, the All-Powerful One has two ways of creating. The first way is through origination and invention and the second way is through composition and through art. He creates from out of nothing together with everything necessary for, again, nothing. In the second way of creating, He forms beings from materials of universe in order to show his delicate wisdom, perfection, and the manifestations of His Names. "O people! be careful of (your duty to) your Lord, Who created you from a single being and created its mate of the same (kind) and spread from these two, many men and women..." (Quran 4:1)

When we think about the lessons learnt from these examples and natural sciences with their special focus areas, we realize that every science somehow declare the Glorious Creator of this universe. However, there may not be an opportunity in school to discuss and go deep into the understanding of the Actions of the Creator. With the window of what sciences open to us about God, we can uncover the hidden truths.

Fatih Kocabas is a PhD candidate at Southwestern Medical Center, Texas University, Dallas.

16 Ekim 2013 Çarşamba

Bayramda bunu yaparak ‘reflü’ olmayın

  • “Kurban sofralarında mideye aşırı yükleme yapıldığı için mide esniyor ve bu da reflüyü tetikliyor.” 
  • "Bir defada çok yeme mideyi genişleteceği için reflüyü tetikler. "

Kurban Bayramı’nda et tüketiminin artmasıyla ortaya çıkan rahatsızlıklardan dolayı uzmanlar vatandaşları uyarıyor. Özellikle ‘reflü’ konusuna dikkat çeken Lokman Hekim Hastanesi doktorlarından iç hastalıkları ve gastroloji uzmanı Dr. Gökhan Kabaçam, “Kurban sofralarında mideye aşırı yükleme yapıldığı için mide esniyor ve bu da reflüyü tetikliyor.” dedi. 

Dr. Gökhan Kabaçam, “Reflü için en önemli şeyler; çok miktarda beslenme. Bir defada çok yeme mideyi genişleteceği için reflüyü tetikler. Ne yenilirse yenilsin azar azar ve sık öğünlerle beslenmeyi alışkanlık haline getirmeliler. Öte yandan bu yemek borusu ile midenin arasında bir kas vardır. O, asit ve gıdaların yukarı kaçmasını önler. Örneğin o kasın gevşemesine neden olan gıdalar vardır. Yağ, baharat, sos gibi gıdalarla, çay, kahve sigara gibi içecekler. Bayramda bu gıdalar artıyor. Çok geç saatlerde yemekler yiyip tok karnına yatılmamalı. Mümkün olduğunca aç yatılmasını öneriyoruz.” diye konuştu.

KURBANDAN SONRA EN ÇOK REFLÜ ŞİKAYETLERİ GELİYOR

Kurban Bayramı’nda sürekli katı yiyecekler tüketildiği için bayramdan sonra hastaneye vatandaşların en çok kabızlık şikayetiyle geldiğini belirten uzman Kabaçam, “Reflü ve hazımsızlığa bağlı şikayetler daha çok kliniğe başvuruyorlar. Endoskopi ihtiyacı olan hastalar artıyor. Bağırsak tembelliği hastalığı olan insanların kabızlık ishal gibi rahatsızlıklarında artış oluyor. Tüketilen gıdanın içeriğini veya iyi saklanmamasına, iyi pişirilmesine bağlı olarak bayramda bir acil servisine gittiğinizde zehirlenmiş bir grup insana rastlayabilirsiniz. Bu da çok normal, bir anda zaten dolu olan dolabın içine 15-20 kilo eti tıkamıyorsunuz dışarıda kalıyor ve ister istemez bakteri üretiyor. Bundan kaynaklanan sıkıntılar oluyor. Bizde çok güzel gelenekler, var dinimiz de bunu istiyor. Bu etin hepsini yemek değil, daha çok dağıtmamız hem sağlığımız hem de dinimiz açısından uygun olur.” ifadelerini kullandı. 

Dr. Gökhan Kabaçam, sadece mide rahatsızlığı yaşayanların değil, kolestrol, şeker ve kalp hastası olan bireylerin de Kurban Bayramı’nda hazırlanan sofralarda kontrollü beslenmesi gerektiğini dile getirdi. 

İŞTE UZMANLARIN KURBAN TAVSİYELERİ

-Ne yerseniz yiyin, fakat az yiyin. Az ve sık yemeyi alışkanlık haline getirin.
-Eti dinlendirerek yiyin. Taze etin sindirimi zor olur.
-Kurbanda etleri iyi pişirerek tüketin.
-Midedeki yiyecek ve asidin yukarı çıkmasını engelleyen kasların gevşemesine neden olacak şekilde aşırı yağlı, soslu ve baharatlı yiyeceklerden, aşırı kahve ve çaydan uzak durun.
-Hareketsiz kalmayın, bağırsak tembelliğinin en büyük nedeni hareketsizlik.
-Mide ilacı kullananlar, ilaç kullanımına azami dikkat etmeli.

14 Ekim 2013 Pazartesi

Çocuklara önce olumlu yönlerini söyleyin

Eğitim danışmanı Osman Gündal, çocuklara önce olumlu sonra da olumsuz yönlerinin söylenmesi gerektiğini belirtti.
Toros Akdeniz Koleji ve Renk Danışmanlığı'nın ortaklaşa düzenlediği 'Çocuk ve Aile İletişimi' konulu seminerde konuşma yapan Gündal, ebeveynlere çocuklarına nasıl davranmaları konusunda bilgi verdi. Anne ve babaların çocuğa güzel, olumlu mesajlar vermek yerine 'Sen yapamazsın komşunun kızına bak, arkadaşların yapıyor sen niye yapamıyorsun, senin için saçımı süpürge yaptım sen ne yaptın, senden adam olmaz.' gibi ifadelerle çocukları bunalttıklarını belirten Gündal şunları söyledi: "Bazı ebeynler güzel davranışları göremiyor. Önce çocukların iyi yaptıkları davranışlardan yola çıkarak daha sonra olumsuzlukları söylemeleri doğru olur. Yaptığımız anketlerde öğrencilerin, 'annem çalış çalış diyor, o söylediğinde de çalışasım gelmiyor dediklerini', 'annem çalış demediğinde de çalışmak aklıma gelmiyor' diyor."
Seminerde, 8. sınıf öğrencileri ile velilerine bu yıl uygulanacak liseye geçiş sistemi hakkında bilgi verdi. Gündal, öğrencilere sınava hazırlık sürecinde yapılması gerekenleri de anlattı.

Seminer sonunda Okul Müdürü Hüdayi Başın, Toros Eğitim Kurumları olarak yıl içinde bu seminerlerin devam edeceğini kaydetti...